فاکس‌نیوز: طالبان در درگیری مرزی اخیر با ایران تسلیحات آمریکایی را به نمایش گذاشتند

طالبان خودروهای زرهی ام۱۱۷، نفربرهای زرهی ام۱۱۳ و خودروهای ضد مین  را در مرز ایران مستقر کردند

با فروپاشی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، خودروهای نظامی که آمریکا به این نیروها داده بود در اختیار طالبان قرار گرفت-Public Media

گزار‌ش‌ها در روز یکشنبه ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) حاکی از آن است که به دنبال تنش‌های اخیر مرزی بین ایران و افغانستان، طالبان تسلیحات آمریکایی و نیروهای انتحاری را در مرز با ایران مستقر کرده بودند.

به گزارش فاکس نیوز، بیل روجیو، یکی از اعضا ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت که طالبان خودروهای زرهی ام۱۱۷، نفربرهای زرهی ام۱۱۳ و خودروهای ضد مین  را در مرز ایران مستقر کردند. 

روجیو گفت که با فروپاشی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، خودروهای نظامی که آمریکا به این نیروها داده بود در اختیار طالبان قرار گرفته است.  

سرهنگ راب لودویک، سخنگوی پنتاگون تایید کرد که این خودروهاه طالبان در مرز با ایران به نمایش گذاشت، شمار کمی از بیش از ۳۲ خودروی تاکتیکی خریداری شده برای نیروهای حکومت پیشین افغانستان بوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که تسلیحات آمریکایی نیروهای پیشین افغانستان که در اختیار طالبان قرار گرفته است، در وضعیت مناسبی نیستند. با سرنگونی حکومت افغانستان به ‌دست طالبان و پایان حضور نظامی آمریکا در این کشور، طالبان به تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار دست یافتند

لزلی مریمن که یک سازمان غیرانتفاعی در داخل افغانستان اداره می‌کند، به نقل از منابع خود گفت که طالبان در پایان ماه مه، ۲۰ هزار جنگجو و دو هزار بمب‌گذار انتحاری را به مرز ایران فرستاده است.  

او ادعا کرد که طالبان قادر به بسیج ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نیرو در افغانستان خواهند بود. 

بر اساس گزارش فاکس نیوز، ایران تا سال ۲۰۲۰، ۵۲۳ هزار پرسنل نظامی فعال و ۳۵۰ هزار پرسنل نظامی ذخیره در اختیار داشته است.  

بر بنیاد ارزیابی نهاد موسوم به Task and Purpose از تحولات در مرز، ایران همچنین تجهیزات نظامی برتر از جمله جت، پهپاد در اختیار دارد.

طالبان در کنار تسلیحات آمریکایی به جا مانده از نیروهای پیشین افغانستان، به داشتن یگان‌های انتحاری، مین‌های مغناطیسی و جلیقه‌های انتحاری «می‌بالد». طالبان در موارد متعدد از یگان‌های انتحاری برای هراس‌افکنی در بین مخالفان استفاده کرده‌اند. 

در ششم خرداد ماه نیروهای طالبان در استان نیمروز به پاسگاه مرزی ایران حمله کردند و این درگیری برای چندی ساعت به تبادل آتش پرداختند.

بیشتر از جهان